Vijftien minuten met… Rick Kempen

Vijftien minuten met… Rick Kempen

Rick Kempen is een autoriteit op het gebied van bier. Inmiddels werkt hij twintig jaar bij Bier & cO. Zijn missie is speciale bieren van over de hele wereld bereikbaar te maken voor een groot publiek.

Rick geeft regelmatig trainingen en proeverijen. Op zijn blog My Life With Beer vertelt hij alles over zijn passie gecategoriseerd op ‘waar was ik’, ‘wat heb ik gedaan’, ‘wat heb ik gedronken’ en ‘wat vond ik ervan’. En niet onbelangrijk: hij helpt Belgisch Biercafé Olivier in raad en daad bij het samenstellen van het aanbod.

Wij hebben een kwartier de tijd om Rick het hemd van het lijf te vragen.

Laten we beginnen met een gewetensvraag: wat is je lievelingsbier?
“Ik ben een alles-drinker, dus ik heb niet echt een voorkeur.”

Maar als je moest kiezen?

“Hmm, dan ga ik voor de Orval trappist. Dat bier heeft een eeuwigheidswaarde waar ik altijd gelukkig van wordt. Alles wat het heden en verleden met elkaar verbindt, proef je terug. Van de nadrukkelijke rol van hop tot de kundigheid waarmee het wordt gemaakt en de smaakontwikkeling als je het bewaart.”

Dat klinkt als een ouderwets bier dat je in een bruin café drinkt.

“En daar is helemaal niks mis mee. Vroegen vonden mensen bruine cafés oubollig vinden en dachten ze dat het concept zou verdwijnen. Niets is minder waar gebleken. Ik vind Olivier bijvoorbeeld ook de sfeer van een bruin café hebben en dat loopt ook hartstikke goed.”

En hoe komt dat denk je?

“Dat komt door de manier waarop ze invulling geven aan het bierassortiment en de bijpassende gerechten. En uiteraard door de kennis die ze in huis hebben. Het resultaat is een plek waar gasten zich thuis voelen en waar ze op een toegankelijke manier kennis kunnen maken met nieuwe bieren of zich kunnen laten pamperen door vertrouwde smaken.”

Ja, vind je dat horecapersoneel steeds meer van bier weet?

“Over het algemeen wel. Door de toenemende interesse aan de consumentenkant, moet de horeca meedoen. Dat resulteert in een enorme vraag naar opleidingen en proeverijen. Zowel voor de horeca als voor consumenten. Maar er is nog veel winst te behalen hoor! Neem nou wijnproeverijen. Die had je altijd al. Bij bier is dat minder voor de hand liggend. Er moet dus flink doorontwikkeld worden om aan de toenemende vraag te voldoen.”

Wat is het belangrijkste dat je mensen meegeeft tijdens zo’n training?

“Dat ze liefde voor het product krijgen. Als het personeel enthousiast is, wordt de gast dat ook.”

Tot slot, het kwartier is voorbij, wat wil je beginnende bierdrinkers meegeven?

“Drie woorden: probeer heel veel. Vertel de barman wat je normaal graag drinkt en probeer voor jezelf te bedenken waarom je dat lekker vindt. Dan krijg je gegarandeerd iets waar je zelf nooit op zou zijn gekomen. Als je daarin varieert ontdek je waar je smaakvoorkeur ligt. Volg desnoods een korte cursus, zodat je weet waar de smaken vandaan komen. Want als je dat weet, kun je ook zelfstandig kiezen. Onthoud dat smaak altijd in ontwikkeling is en daag jezelf uit om nieuwe dingen te proberen. En tot slot: maak je niet druk, it’s just beer.

Op de hoogte blijven van meer biernieuws en -fun? Check hier onze Facebookpagina.

reserveren

Belgisch Biercafe Olivier Leiden